تبلیغات
مطلب تازه - شرایط تاسیس کانون های آگهی و تبلیغاتی

مطلب تازه

وفق ماده 1 آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی ؛ کانون های آگهی و تبلیغاتی به سازمان هایی گفته می شود که کار آن ها تنظیم ، تهیه مشاوره و اجرای برنامه های تبلیغاتی و روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات مورد نظر دارای تجهیزات لازم و نیروی انسانی ماهر برای قسمتهای مختلف خود باشند. هر شخص حقیقی و یا حقوقی وقتی می تواند به فعالیت های موضوع ماده یک این آیین نامه بپردازد که از وزارت ارشاد ملی پروانه بگیرد و مدیر مسئولی که حائز شرایط مندرج در آیین نامه مذکور باشد به وزارت ارشاد ملی معرفی نماید.

    شرایط تاسیس کانون های آگهی و تبلیغاتی

- اشخاص حقیقی و مدیر عامل در مورد ( اشخاص حقوقی ) باید فاقد پیشینه موثر کیفری باشند و مشهور به فاسد اخلاقی نباشند.
مدیر مسئول باید دارای شرایط ذیل باشند :
1. تابعیت ایران
2. اهلیت قانونی
3. نداشتن سوء شهرت و سابقه موثر کیفری
4. دارا بودن دیپلم کامل متوسطه و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار موثر در امور تبلیغات با تایید کمیته سازمان های تبلیغات یا مدرک تحصیلی معادل دانشنامه لیسانس در رشته های بازرگانی، روابط عمومی بازاریابی و تبلیغات یا علوم اجتماعی .
5. عدم اشتغال در وزارتخانه ها یا موسسات یا شرکت های دولتی و یا شهرداری ها.
نکته : یک نفر نمی تواند مدیریت مسئول بیش از یک سازمان تبلیغاتی را عهده دار باشد.
به موجب ماده 12 آیین نامه مذکور، سازمان های تبلیغاتی و موسسات انتشار دهنده آگهی در تنظیم آگهی های تبلیغاتی خود مکلف به رعایت نکات ذیل می باشند.
الف- آگهی های تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد.
ب- استفاده از تصاویر و عناوین مقامات عالی رتبه مملکتی و امثال پیشوایان مذهبی و شخصیت های تاریخی و فرهنگی کشور در آگهی هایی که هدف آن ها ارائه کالاهای مصرفی و خدمات مشابه می باشد ممنوع است.
پ-آگهی های تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد.
ت- در آگهی های تبلیغاتی ادعاهای غیرقابل اثبات و مطالب گمراه کننده نباید گنجانده شود.
ج- در آگهی های تبلیغاتی نمی توان از قول منابع علمی ادعاهایی به عمل آورد که از طرف منابع موثق علمی تایید نشده باشد.
چ- تبلیغ کالاهای بازرگانی و خدمات تجاری در کودکستان ها، دبستان ها ، دبیرستان ها ممنوع است.
ح- تحقیر و استهزاء دیگران تلویحاَ و یا تصریحاَ در آگهی های تبلیغاتی ممنوع است.
د- تعیین جایزه در مقابل تشویق به خرید و مصرف ممنوع است.

    چند نکته قانونی :

1- اجازه تاسیس کانون های آگهی و تبلیغاتی و شعب و نمایندگی در یک یا چند حوزه معینی با توجه به امکانات و لزوم این امر با گرفتن نظر مشورتی اتحادیه سازمان های تبلیغات به عهده کمیته سازمان های تبلیغات می باشد. تغییر محل و واگذاری کانون های آگهی و تبلیغاتی و یا هرگونه تغییری در مدیران سازمان های مذکور باید قبلاَ به وزارت ارشاد ملی اعلام گردد. ( ماده 8)
2- آگهی های مربوط به خواص مواد غذایی، آشامیدنی ، بهداشتی و آرایشی طبق مقررات مربوط مستلزم گرفتن اجازه قبلی از وزارت بهداری و بهزیستی است. تبلیغ در مورد خواص داروها ممنوع است. مگر بر طبق ماده 5 قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب 1334( ماده 13 )
3- برای نمایش هرگونه فیلم و اسلاید تبلیغات باید قبلاَ از وزارت ارشاد ملی پروانه نمایش کسب شود. ( ماده 14)
4- آگهی های تبلیغاتی که از طریق رسانه های همگانی ( رادیو ، تلویزیون ، سینما ، روزنامه مجله ، سالنامه ویریتوری و مانند آن ) پخش و انتشار می یابد تابع مقررات مندرج در این آیین نامه می باشد. ( ماده 15 )
5- در صورتی که دارندگان امتیاز پس از صدور پروانه جدید فعالیت رسمی خود را ظرف 6 ماه آغاز و مراتب را به وزارت ارشاد ملی اعلام نکنند یا بعد از شروع فعالیت مجدداَ به مدت یک سال از ادامه کار خودداری و فعالیتی نداشته باشند پروانه آنان ملغی تلقی و از کار آنان جلوگیری خواهد شد. 

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر